12.5.11

Jurpe

Da jeg skulle sette opp et nettsted som skulle tjene som et slags upretensiøst magasin med alt mulig innhold som ikke passet så godt inn andre steder, måtte jeg se meg om etter et domenenavn som helst var kort og som signaliserte at innholdet var en blanding av mye rart, alt fra fuglebilder til en oversikt over henrettelsesplasser i Bergen.

På www.jurpe.no kan jeg legge ut bilder og informasjon i rykk og napp. I noen tilfeller tester jeg ut sider i forbindelse med søkemotoroptimalisering - nå senest i forbindelse med de nylig publiserte sidene med fugler fra Østensjøvannet og andre steder. Søkemotoroptimalisering (også kalt SEO) er i stor grad vanlig webredaktørarbeid, bare meget systematisk.

Valget falt på Jurpe.no. Det er et morsomt ord med en snål klang.

Men hva er nå egentlig jurpe? Jo jurpe er en tradisjonsrik rett som ble laget av melk, smør, sukker, opphakkede og tørre brødskalker, flatbrød eller kavring. Jurpe ble brukt som kveldsmat.

Hadde du hørt ordet jurpe før du leste dette blogginnlegget?

2 kommentarer:

Bare lille elin sa...

Jeg hadde hørt ordet Jurpe før. Da jeg var barn på 70-tallet ble det først og fremst brukt om noe som var sammenblandet/rørt sammen.

"Alt var ene eneste jurpe", om feks overkokt fårikål. Og som den kveldsmaten som blir beskrevet her.

Anonym sa...

Joda, jurpe hørte vi som barn også på 50-60 tallet.