16.8.06

Det golla meg rått

Noen ganger hender det at man koser seg over andres ulykke. Vi som er oppvokst på Oslos østkant, pleide da å si: «Det golla meg rått!»

I dette uttrykket ligger det underforstått at den som rammes av uhellet, ikke har fortjent bedre. Hvis for eksempel en drittsekk stjal et fotballkort fra deg, og vedkommende like etterpå gikk på trynet, ville det være nærliggende å si: «Det golla meg rått!»

Det hendte at vi også brukte uttrykket uten «rått»: «Det golla meg at Strømsgodset tapte!»

Rå/rått brukes forsterkende i mange sammenhenger: råflott, råbillig, rålekker. Men opprinnelsen til slangverbet golle er det vanskeligere å se. Ingen språkkyndige jeg har vært i kontakt med, kan kaste lys over dette golle-ordet. Siden betydningen av golle er identisk med gosse, er det nærliggende å tenke seg at golle er en forvanskning av gosse, men det er bare en teori.

Et søk i Google på hele uttrykket («det golla meg rått») gir ingen treff. Jeg vet ikke om vår tids barn bruker det. Jeg vet bare at det var vanlig på 60- og 70-tallet. Det er ikke nevnt i Tone Trytis bok «Norsk slang» (1984). I skriftspråket vet jeg bare om ett belegg, og det er i romanen «Kvinne med bananer».

Gå til forsiden

14 kommentarer:

cecilium sa...

Vi brukte samme uttrykket, men sa Gulla, ikke Golla.
Videre brukte vi det på en litt annen måte. Feks ved å si "Jeg gulla meg godt"
For å være helt ærlig, husker jeg ikke om dette var mest vanlig da jeg bodde i Telemark eller Hedmark, men regner med det var et uttrykk som var vanlig over hele landet?
(selvsagt med enkelte variasjoner)

Anonym sa...

Ad "Det golla meg rått.": Verbet "gola" er belagt i norsk dialekt. Betydningen er "kjæle". Derfra er det ikke langt til "Det gjorde meg godt. Det var svært behagelig Det likte jeg godt. Det (skade!)frydet meg!"

Hva synes du? En mulig forklaring?

per-erik skramstad sa...

Jeg spurte Språkrådet om de kjente uttrykket. De svarte slik:

Her på kontoret er det én som oppgir at han kjenner uttrykket fra oppveksten i Oslo, mens det er flere som kjenner "gosse". En mener at begynnelsen til det siste ordet kan tidfestes til slutten av 1950-tallet. Norsk Ordbok bind 4 har et verb "godsa" (målføreform "gosse") med opplysninger om bruk i Telemark, Oslo, Aker og Skedsmo. Vi finner heller ikke at noen har skrevet om "golle", men vi vil likevel gjette på at det kan ha noe med "god" å gjøre, jamfør at vi har flere verbavledninger på "god-": "godse", "godne" 'bli god' og "godte". Både uttalen med o som i Ole og betydningen gjør at vi gjetter på en avledning av "god".

VK sa...

Dette var et morsomt gjensyn! Jeg har ikke hørt "golla meg rått" siden jeg flytta fra Romsås i 1985. Til gjengjeld var det et uttrykk vi gutta brukte mye der oppe, nettopp slik du beskriver det.

Takk for påminnelsen!

per-erik skramstad sa...

Hehe, du er ikke den eneste som har moret deg over gjensynet med dette uttrykket! Jeg hadde forresten en liknende opplevelse da coachen min på Right (som bl.a. driver med karriereomstilling) i forbifarten nevnte ordet "skødde". Tenkte at det kunne bli et av de neste ordene i denne bloggen.

Anna Nesje sa...

Golla mæ rått var mye brukt i Drøbak også på 70- og 80-tallet, og gossa mæ. Men det var uten rått!

Gorilla vrengtryne opp ned i Afrika var fra samme epoke, et skjellsord som sikkert er kjent for flere?

per-erik skramstad sa...

Gorilla vrengtryne var ikke i bruk på Bøler blant 62-generasjonen min, i vaffal ikke i mitt miljø. Men jeg ser på nettet at det er utbredt...

L fra Hedmark sa...

En annen variasjon er ganske enkelt:
Det gosja meg.

cgreger sa...

I Bærum, Wøienenga og Skui sa vi "det gilla meg rått", sagt som skrevet ‘gilla‘. Har alltid forbundet det med svensk opprinnelse ‘gila‘(?) - like. Dette er midten av 70 tallet til tidlig 80.

magiske sa...

Jeg husker ordet «gibbal», et synonym for svær, som jeg hørte mye på Stovner (Smedstua) der jeg vokste opp på 70-tallet. Er det noen som har noen erfaringer med det ordet?

Anonym sa...

artig liten topic... har aldri hørt "golla meg", men faren min var visst med i gorilla vrengtryne-gjengen, så du kan tro jeg lo godt når jeg så denna bloggen.. keep it up!

Jenny sa...

Jeg er 17 år og fra Oslos østkant, og kan opplyse om at ungdommen nå til dags heller sier "det digga meg" eller "det digga meg rått", som naturlig nok kommer fra ordet "digge", som igjen kommer fra ordet "å like, sette pris på osv. osv".

Rita Ø Backe sa...

Kommer vel hovedsaklig fra "å godte seg" vil jeg anta? Særlig utbredt er det vel at man godter seg over andres uhell og vanskjebne, dersom det gjerne er litt på kanten og noe en selv føler at det er akseptert å tulle litt med.

Anonym sa...

Min mor som er i 60 årene sier at hennes mor brukta uttrykket skrævgolla. Hun sier hun ikke vet helt betydningen av ordet golla men at moren brukte ordet skrævgolla om kvinner som "sprang" etter mannfolk.
Denne bruken av ordet er fra indre Troms.